Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Skuteczne moderowanie dyskusji

Moderacja, jako pewien system zarządzania, to bardzo ważne narzędzie w prowadzeniu konstruktywnej dyskusji. Kiedy rozmowa przestaje dotyczyć głównego tematu, nie przynosi oczekiwanego rozwiązania albo zaczyna przeradzać się w spór – to znak, że czas na interwencję, czyli właśnie na moderowanie dyskusji.
 

Czym jest moderowanie dyskusji?

Dyskusja odbywa się z określonego powodu. Zazwyczaj jest nim wypracowanie stanowiska grupy wobec danego zagadnienia lub wspólne rozwiązanie problemu. Moderacja jest narzędziem, dzięki któremu dyskusja zmierza w dobrym kierunku, czyli takim, który jest zgodny z obranym celem. Uczestnicy rozmowy szybciej znajdują odpowiednie, satysfakcjonujące wszystkich rozwiązanie. Mogą przestać dyskutować, a zacząć aktywnie działać.
 

Korzyści z moderowania dyskusji

Sprawowanie „opieki” nad dyskusją daje wiele korzyści. Już na samym początku spotkania moderacja tworzy otwartą atmosferę, w której każdy może swobodnie się wypowiedzieć. Jednocześnie ta technika zapobiega powstawaniu konfliktów, co polepsza komunikację i stosunki pomiędzy uczestnikami dyskusji. Zamiast kłótni jest skupienie na merytorycznej rozmowie. Jednak przede wszystkim – i to jest właśnie główny powód, dla którego firmy korzystają z tego typu usług – moderacja przyśpiesza znalezienie rozwiązania. Firma lepiej radzi sobie ze swoimi problemami. Moderacja dyskusji to dopuszczanie do głosu wszystkich – nie tylko liderów. Grupa jest zawsze dzięki temu postrzegana jako jeden organizm.
 

Przykłady moderowania dyskusji

Dyskusja może być moderowana na różnych etapach oraz z różnych przyczyn. Mówiąc najogólniej, moderator odpowiada za kontrolowanie zachowania innych. Jeśli jest ono niepożądane – dana osoba zdominowała dyskusję albo nie udziela się w ogóle – moderator stara się ograniczyć jej udział w rozmowie lub też zachęcić do zabrania głosu. Rola moderatora jest podobna do roli przewodnika, lecz takiego przewodnika po tematach. Jego zadaniem jest przeprowadzenie uczestników rozmowy przez poszczególne wątki. Jednocześnie zachęca ich do wzajemnych interakcji, wymieniania się pomysłami oraz ich komentowania. Moderator decyduje o harmonogramie spotkania i wyznacza przerwy.
 

Kiedy moderacja dyskusji jest niezbędna?

Moderacja jest zalecana przy każdej dyskusji, jednak w określonych sytuacjach jest ona wręcz konieczna. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy temat rozmowy wzbudza dość spore emocje i kontrowersje. Inna sytuacja to rozmowy grupowe, w których uczestniczy wiele osób lub takie dyskusje, gdzie partnerzy dobrze się nie znają – wówczas moderator pomaga im „przełamać lody”. Chcesz być lepszym moderatorem dyskusji i trenerem w jednym? Zapisz się na warsztaty doskonalące. Śledź wydarzenia na naszej stronie internetowej http://www.matrik.pl/szkola-matrik/warsztaty-doskonalace.

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się