Rola rekomendacji we współpracy z klientem
Przy wyborze firmy, na przykład do zrealizowania konkretnej usługi, większość klientów kieruje się informacjami uzyskanymi od tych, którzy już skorzystali z danej oferty. Opinia dotychczasowych klientów jest niezwykle ważna, dlatego przedsiębiorstwa dbają o swoją dobrą reputację. Jej zasadniczym elementem są rekomendacje.
Zaufanie ma znaczenie
Jak wskazują liczne badania, większość z nas ufa poleceniom od znajomych i rodziny. Są one najskuteczniejszą reklamą. Niewielka, ale prężnie działająca siatka rekomendacji ma większe znaczenie niż najlepszy sprzedawca. Polacy lubią rozmawiać o zakupach, dlatego zarówno dobre, jak i złe opinie szybko się roznoszą. Co więcej, konsumenci kupują rzeczy, które zauważyli u kogoś ze swojego najbliższego otoczenia. Można domyślać się, że silna zależność pomiędzy zakupami i rekomendacjami działa w ten sam sposób w sektorze usług.
Co najczęściej polecamy innym?
Rekomendacja świetnie działa jako reklama, ponieważ nie jest za nią uznawana. Statystycznie najczęściej rekomendowanymi produktami są produkty spożywcze, kosmetyki oraz sprzęt AGD i RTV. Popularnością cieszą się również artykuły dla dzieci oraz nowoczesne gadżety. Co ciekawe, coraz więcej osób deklaruje chęć przetestowania produktów finansowych. Firmy oferujące powyższe wyroby lub usługi z nimi związane powinny zatem w szczególności zadbać o dużą liczbę pozytywnych rekomendacji.
Jak zadbać o dobre rekomendacje?
Liczą się nie tylko opinie udzielane w realnym świecie. Coraz większe znaczenie mają również rekomendacje, jakimi konsumenci dzielą się w internecie. Istnieje kilka sposobów na to, aby uzyskać od klientów pozytywne opinie. Firma może dawać swoje produkty do przetestowania. W ramach takiej akcji warto zapytać ich o opinię, co pozwoli udoskonalić produkt przed jego premierą. W dobie internetu niezbędne jest również zadbanie o dobrą reputację firmy w sieci. W tym celu można przeprowadzić kampanię marketingową wespół z doświadczoną agencją reklamy.
Jak zachęcić do dzielenia się opinią?
Jeśli konsumenci nie wystawiają żadnych rekomendacji, powinno się ich do tego zachęcić. Zwykle wystarczy zwykła prośba w formie SMS-a, e-maila czy wystosowana podczas rozmowy telefonicznej. Niekiedy klientów trzeba zachęcić – wystarczy w zamian za udzielenie opinii zaoferować rabat. Należy działać szybko, gdy kupujący pamięta jeszcze o dokonanej transakcji. Po otrzymaniu rekomendacji warto pamiętać o swoich klientach, dziękując im za pozytywną opinię i zachęcając do ponownego skorzystania z oferty.