Projektowanie szkolenia w aspekcie formułowania celów oraz metod i form ich realizacji
Do kluczowych zagadnień wpływających na efektywność szkolenia należą: formułowanie celów oraz odpowiedni dobór metod i form szkoleniowych. O projektowaniu szkolenia w aspekcie tych zagadnień pisze w swoim artykule Wojciech Szymczak
"Celem artykułu jest ukazanie znaczenia dobrze sformułowanych celów szkoleniowych w realizacji założeń i celów zleceniodawców. Ważne jest odpowiednie sformułowanie celów z wykorzystaniem zwrotów adekwatnych do poziomu wiedzy, umiejętności i postaw. Później można decydować, jakimi metodami i formami realizowane będą poszczególne cele. Stąd zestawienie metod i form — pierwsze tego typu i w takiej liczbie — wypracowanych przez grupy szkoleniowe w projekcie Szkoły Trenerów Zarządzania MATRIK pt. „Profesjonalny Trener — rozwój warsztatu szkoleniowego”.
Artykuł składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej zawarto specyfikację celów i przyjrzano się im przy wykorzystaniu analizy SMART. Następnie przeanalizowano sześć przykładowych programów szkoleniowych z wybranymi fragmentami dotyczącymi celów szkoleniowych (analizowane są zapisy i konsekwencje zapisów poszczególnych celów, realność ich wykonania, jednoznaczność zapisów oraz semantyka znaczeniowa poszczególnych kluczowych słów określających cele).
W drugiej części przedstawiono metody i formy szkoleniowe wyliczone przez cztery grupy szkoleniowe biorące udział w projekcie Szkoły Trenerów Zarządzania MATRIK pt. „Profesjonalny Trener — rozwój warsztatu szkoleniowego". Jest to pierwsze tego typu wyliczenie z uwzględnieniem wyników prac wszystkich grup razem i podziałem na metody, formy oraz narzędzia. Przyjrzano się też kryteriom doboru metod i form szkoleniowych do realizowania określonych celów szkoleniowych."
Pełna treść artykułu do pobrania poniżej: