Najważniejsze zasady zarządzania zmianą
Obecnie żadna firma nie może działać w oderwaniu od konieczności ciągłych modyfikacji sposobu funkcjonowania na rynku. Wymogi rynku oraz rosnąca świadomość konsumentów sprawiają, że przedsiębiorstwa koniecznie muszą zwiększać jakość swoich produktów oraz usług. Nieuchronnie wiąże się to z przekształcaniem - ciągłość i konieczność zmian są w tym przypadku jedyną pewnością. Jednak rzadko jest to proces łatwy, a na dodatek nigdy nie mamy pewności, że zmiana się przyjmie i przyniesie oczekiwany efekt. Żeby zwiększyć szanse na sukces, firmy korzystają więc z poniższych zasad.
Zacznij od ogółu do szczegółu
Przy wprowadzaniu zmian koniecznie należy unikać chaosu. Każda nowa koncepcja musi mieć sens, a ten sens ma być widoczny. Zamiast zaczynać od zmiany hierarchii pracowników, ich obowiązków, a także sposobu wykonywania pracy, lepiej zacząć od zmiany ogółu. To znaczy od przekształcenia nowej strategii, nowego spojrzenia na strategicznych klientów oraz na sposób działalności firmy. Przez pryzmat zmian strategicznych pomniejsze czynności nabierają znaczenia, co angażuje i przekonuje pracowników do zmiany. Jednocześnie to osoby postawione wyżej, czyli liderzy lub zarząd, powinni dawać odgórny przykład, który posłuży za wzór zmiany dla podwładnych.
Działaj według planu
Bardzo ważne jest, by zmiana została wprowadzona w sposób klarowny i usystematyzowany. Na początku należy oswoić pracowników ze zmianą, pokazując jakie korzyści przyniesie, a następnie przedstawić plan jej wprowadzenia. Zwiększy to motywację pracowników, którzy zobaczą jej sens - podobnie jak wymierne korzyści z niej płynące, takie jak na przykład podniesienie płacy, możliwość zdobycia nowych kwalifikacji czy awans. Przy zmianach w firmie należy zapewnić odpowiednią wiedzę i środki, które pozwolą na ich realizację. Niech to więc będą odpowiednie materiały szkoleniowe, prezentacje czy możliwość skorzystania z kursów. Tylko dając pracownikom odpowiednie narzędzia jest się w stanie wspólnie stworzyć coś nowego.
Ogranicz liczbę sytuacji nieprzewidzianych
Zmiana sama w sobie jest niespodzianką, ponieważ nigdy nie wiemy, jaki dokładnie przyniesie rezultat. Można jednak ograniczyć ilość wypadków niezaplanowanych. Po pierwsze, zmiany trzeba wprowadzać etapami. Zwiększa to zaufanie do pracodawcy, a jednocześnie jakość usług lub produktów nie traci na jakości lub jest to nieznaczna różnica. Po drugie, warto podjąć próby odnośnie przewidzenia tego, czym zaowocuje dana zmiana. Kiedy zmiana zaistnieje, to proces jej wprowadzania dobrze jest poddać analizie, gdyż w ten sposób wyciąga się wnioski na przyszłość – a ta, jak wiadomo, jest bardzo zmienna.