Najważniejsze cele zarządzania konfliktem
Konflikty zdarzają się w każdej organizacji. Nie wszystkie z nich są złe – wiele przeradza się w burze mózgów, które pomagają znaleźć rozwiązania określonych problemów. Ważne, by umieć sprawić, żeby starcie przyniosło efekty, a nie doprowadzało do rozłamu lub stagnacji w firmie. Tego właśnie uczy zarządzanie lub też kierowanie konfliktami.
Dobre i złe strony konfliktów w firmie
Konflikty są konieczne – nie sposób temu zaprzeczyć. Ludzie różnią się od siebie w kwestii poglądów, posiadanej wiedzy i doświadczenia, a także celów. Warto zacząć od wyznaczenia pozytywnych i negatywnych skutków kłótni. Do tych pierwszych należy nauka. Merytoryczna dyskusja poszerza horyzonty i inspiruje do szukania odpowiedzi na pytania. Pozwala poznać punkt widzenia drugiej osoby, a niekiedy nawet prowadzi do polepszenia stosunków między dwiema osobami, które w ten sposób mogą wyjaśnić pewne niezgodności między sobą. Jeśli chodzi o ciemniejszą stronę konfliktów, to prowadzą one do pojawienia się wielu negatywnych odczuć jak lęk, gniew oraz napięcie. Zgodnie z przysłowiem, niezgoda jest złym budowniczym, dlatego konflikty w nowym zespole mogą doprowadzić do jego rychłego rozpadu. Poza tym kłótnia wyzwala w ludziach destrukcyjne zachowania jak plotkowanie, kłamanie, brak chęci współpracy i pomocy.
Czym jest zarządzanie konfliktem?
To sprawowanie kontroli nad przebiegiem kłótni, aby wykorzystać jej pozytywy i ograniczyć negatywy. Istnieje kilka strategii pozwalających sprawnie moderować dyskusję. Do najbardziej efektywnych należy prowadzenie negocjacji, czyli szukanie kompromisu. To najbardziej pokojowa droga, zakładająca obecność trzeciej osoby, która pomoże rozwiązać konflikt. Podobne oddziaływanie posiada strategii obopólnej korzyści, czyli zachęcenie zwaśnionych stron do współpracy. Jednymi z najmniej polecanych rozwiązań jest strategia ucieczki, która polega na odraczaniu rozwiązania konfliktu oraz strategia walki, w której wygrany bierze wszystko, a przegrany zostaje z niczym.
Kierowanie konfliktem – czego pozwala uniknąć?
Umiejętne moderowanie waśni i sporów w firmie chroni ją przed szkodliwymi skutkami konfliktu. Należy do nich spadek produktywności pracowników oraz obniżenie się ich motywacji, co prowadzi do pogorszenia się wyników organizacji, a w najgorszym wypadku – nawet do zastoju. Z drugiej strony merytorycznie poprowadzone kłótnie mogą oddziaływać na zespół w sposób korzystny, dostarczając im cennych informacji oraz motywacji do działania i zmian.