Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Jak radzić sobie z trudnym uczestnikiem na szkoleniu?

Choć może być tylko jeden, to potrafi zaburzyć przebieg szkolenia z dziesiątkami pracowników. Mowa o trudnym uczestniku szkolenia. I choć jego obecność automatycznie nasuwa nam skojarzenie z konfliktem, to doświadczony trener nie powinien postrzegać takiego kursanta jak intruza, lecz jako sposobność, dzięki której poszerzy swój warsztat szkoleniowca. Wystarczy tylko wiedzieć, jak reagować na zachowanie takiej osoby - tym bardziej, że prędzej czy później każdy trener spotka taką osobę na swojej ścieżce kariery.

 

Nie prowokuj konfliktowych sytuacji

 

Zachowanie trenera może stać się zarzewiem konfliktu na sali. Jeśli za wszelką cenę chcemy uniknąć takiej sytuacji, to warto przypatrzeć się własnemu zachowaniu i reakcji osób znajdujących się na szkoleniu. Czy nasza przemowa nie nosi znamion wywyższania się? Czy prezentowane informacje są na pewno zgodne z tematem szkolenia? Jaki jest poziom naszej wiedzy i czy bazujemy na merytorycznych źródłach? Jak jeszcze lepiej możemy prowadzić dyskusję z osobami na sali? Nikt nie jest doskonały, a proces samodoskonalenia się jest dla trenera wręcz obowiązkowy. Jeśli jednak jesteśmy doskonale przygotowani, a nasze szkolenia do tej pory przebiegały w dobrej atmosferze, to przyczyna tkwi prawdopodobnie w charakterze lub aktualnym humorze trudnego uczestnika szkolenia.

 

Persona non grata – jakie jest jej zachowanie?

 

Wyróżniamy kilka typów osób, które utrudniają przeprowadzanie szkoleń. Postawa narzekacza charakteryzuje się krytyką wszystkich i wszystkiego. By załagodzić sytuację, taką osobę najlepiej poprosić o wyrażenie swojego zdania w sposób konstruktywny. Gdy skończy, należy powtórzyć jego uwagi, z komentarzami, które odkryją prawdziwy powód problemu (np. uczestnik nie zapoznał się dokładnie z planem szkolenia). Żeby nie marnować czasu na zbędne dyskusje, warto zaproponować omówienie kwestii po zakończeniu spotkania.

 

Kolejny typ problematycznego uczestnika to taki, który rozprasza innych – angażując ich w rozmowę, rzucając kontrowersyjnymi opiniami lub argumentami. Jeżeli winą jest zwykła gadatliwość to taką osobę można prosić o podsumowywanie każdej części szkolenia, przez co będzie musiała dokładnie go wysłuchać. Czasami jednak jest to zachowanie krnąbrnego ucznia, który chce zwrócić na siebie uwagę lub wyprowadzić z równowagi swojego nauczyciela. Pomoże wtedy bezpośrednie zwrócenie się do takiej przeszkadzającej osoby, nakazanie zmiany miejsca oraz rozmowa w cztery oczy w trakcie przerwy.

 

Gdy uczestnika cechuje postawa lekceważąca, otwarcie okazuje brak zainteresowania tematem, a wręcz uniemożliwia prowadzenie szkolenia, to należy przeprowadzić z nią spokojny dialog. Warto wzbudzić zastrzeżenia wobec danej osoby także w grupie i zauważyć, że wielu uczestników postrzega dane szkolenie za przydatne i potrzebne. Nie wolno podnosić głosu, należy też być otwarcie i życzliwie nastawionym. Nie warto jednak poświęcać takiej osobie zbyt dużej ilości czasu – lepiej przejść do dyskusji z innymi uczestnikami szkolenia, którzy faktycznie chcą wynieść z niego jakąś wiedzę.

 

 

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się