Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania

Efektywna komunikacja – jakie są jej warunki?

Komunikacja, czyli dzielenie się informacjami z innymi, to podstawa współpracy. Dzięki efektywnej komunikacji potrafimy przedstawić nasz punkt widzenia w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Efektywny komunikat zachęca również innych do działań, na jakich nam zależy. Osoby zarządzające zespołem powinny więc szczególnie dbać o to, by codziennie polepszać swoje umiejętności komunikacyjne.

 

Efektywna komunikacja w zespole projektowym

Poszczególni członkowie zespołu projektowego są odpowiedzialni za określoną pulę i rodzaj zadań. Każdy z nich ma do przekazania pewne informacje. Ważne, aby ich komunikaty były rzeczywiście istotne oraz niosły ze sobą wartość dla całego zespołu. Pracownicy, komunikując się między sobą, tworzą krąg komunikacyjny, przy czym warto zauważyć, że komunikacja nie opiera się tylko na słowach – ważna jest mimika twarzy, gesty, a nawet intonacja głosu.

Skupienie i umiejętność słuchania

Kadra zarządzająca oraz podlegli jej pracownicy muszą czynić pewien wysiłek względem siebie, żeby komunikacja była efektywna dla obu stron. Koncentracja oraz uważne słuchanie – dzięki tym dwóm umiejętnościom rozwiązuje się problemy w zespole. Efektywna komunikacja w firmie to oznaka tego, że docenia ona swoich pracowników. W tym wszystkim ważna jest rola kierownika, menadżera czy lidera projektu, któremu powinno szczególnie zależeć na dobrym kontakcie z pracownikami.

 

Jak ćwiczyć uważne słuchanie?

Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy to umiejętność, którą najlepiej ćwiczyć w praktyce. Przedtem warto jednak pamiętać o pewnych wskazówkach. Należy zawsze wysłuchać pełnej wypowiedzi drugiej osoby, odsuwając na bok własne myśli i starając się zrozumieć rozmówcę. Odmowa wysłuchania drugiej osoby lub przerywanie jej powodują negatywną reakcję. Z kolei pełna koncentracja na wypowiedzi rozmówcy i próba jej jak najlepszego zrozumienia pozwalają uzyskać szacunek oraz zwiększają szansę na to, że pracownik dobrze wykona polecenie.

 

Inne środki komunikacji

Przekaz niewerbalny jest czasami ważniejszy od słów. Osoby będące częścią zespołu powinny wiedzieć jak kierować określone komunikaty używając mimiki twarzy i mowy ciała. Ruchy ręką czy głową oraz wyrazy mimiczne podkreślają treść komunikatu. Patrzenie prosto w oczy sprawia, że inni słuchają naszej wypowiedzi. Wyprostowana postawa ciała wskazuje na pewność siebie, co zwiększa moc oddziaływania wypowiedzi. W efektywnej komunikacji ważny może być również dotyk – uścisk dłoni czy podanie ręki pozwala budować bliższą relację.

fb
Zapisz się do NEWSLETTERA:
newsletter
Na stronach internetowych Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności. Zgadzam się