Czym jest kultura biznesowa organizacji?
Kultura biznesowa, nazywana również etykietą, to wszystkie zasady, które mówią o tym, jak powinno się zachować w określonej sytuacji biznesowej. Sposób postępowania pracowników to wizytówka firmy. Jeśli zachowują się oni odpowiednio do sytuacji, wówczas osoby z zewnątrz oceniają organizację jako profesjonalną i dbającą o swoich klientów. Chcąc zadbać o dobrą opinię, warto zadbać o właściwą kulturę biznesową, zwłaszcza jeśli prowadzi się współpracę z klientami zza granicy. Jakich zasad należy koniecznie przestrzegać na gruncie europejskim i w innych częściach świata?
Biznesowe savoir-vivre w Europie
Przede wszystkim warto pamiętać o tym, aby zawsze zjawiać się punktualnie, gdyż jest to oznaką szacunku. Nawiązanie relacji – z klientem, kontrahentem czy nowym pracownikiem – zaczyna się zazwyczaj od uścisku dłoni. Osoba wyższa stanowiskiem ma pierwszeństwo w powitaniu drugiej osoby. Uścisk powinien być pewny, warto dołączyć do niego uśmiech i nawiązanie kontaktu wzrokowego. Podczas spotkania nie należy wyciągać telefonu, najlepiej całkowicie go wyciszyć, a jeśli trzeba z niego skorzystać, to tylko dyskretnie. W wielu firmach odchodzi się od dress codu, jednak na negocjacje czy rozmowy z kluczowym klientem warto ubrać się bardziej elegancko. Należy pamiętać o właściwym traktowaniu gościa. W dobrym guście jest zaoferowanie napojów, odwieszenie odzieży wierzchniej oraz zaproponowanie honorowego miejsca do siedzenia.
Kultura biznesowa Bliskiego Wschodu
Normy społeczne, kulturowe i religijne, za którymi na co dzień podążamy w Europie, są czasami zupełnie inne od tych, z jakimi można spotkać się na Bliskim czy Dalekim Wschodzie. Tereny tego pierwszego obejmują kraje, w których dominującą religią jest islam. Kobiety podróżujące do tych państw w celach biznesowych powinny zakładać stosowny strój. Należy pamiętać również o przestrzeganiu islamskich zwyczajów, takich jak niepodawanie przedmiotów lewą ręką, gdyż jest ona uznawana za nieczystą. W społeczeństwie kładzie się nacisk na takie wartości jak wspólnota, zaufanie i wsparcie. Dlatego osobiste spotkania mają duże znaczenie. Jednocześnie warto uzbroić się w cierpliwość – mieszkańcy Bliskiego Wschodu preferują długie, prowadzone z rozmysłem i nieśpieszne negocjacje.
Rozmowy z Azjatami
Negocjacje z mieszkańcami Dalekiego Wschodu warto zacząć nie od podania ręki, ale lekkiego skłonienia się całym tułowiem. Upominki powinno się wręczać na osobności. Nie wolno również doprowadzić do sytuacji, w której druga strona może poczuć się skrytykowana lub obrażona, gdyż grozi to zerwaniem rozmów. Warto zawsze wcześniej zapoznać się z obyczajowością danego kraju, jeśli chcemy rozwijać swoją karierę trenera biznesu na scenie międzynarodowej. O kulturze biznesu także uczymy w naszej szkole MATRIK - http://www.matrik.pl/szkola-matrik.