Aktywizujące techniki szkoleniowe
Żyjemy w czasach, w których idea nauki przez całe życie, czyli tzw. life long learningu, staje się standardem. Dowodem są szkolenia – wystarczy spojrzeć na ich rosnącą ilość i zróżnicowanie. Ten fenomen motywuje również szkoleniowców do tego, aby polepszali swój warsztat. Ważna jest nie tylko wiedza, jaką posiadają, ale przede wszystkim sposób, w jaki przekazują ją uczestnikom prowadzonych przez siebie szkoleń.
Jeszcze przed szkoleniem
Szkolenie, w którym przyjemnie się uczestniczy, często powstaje w trudach – a jeśli nie w trudach, to na pewno przy dość sporym wysiłku i zaangażowaniu trenera. Po pierwsze, powinien on zadbać o to, by przygotować atrakcyjne treści. Nawet szkolenie ze zmian w przepisach BHP może stać się ciekawe, jeśli trener zadba o dobór interesujących przykładów. Gdy szkolenie jest opracowane, czas je przećwiczyć. Szkoleniowiec nie powinien czytać informacji z kartki – tym samym daje znak, że nie jest na tyle zainteresowany szkoleniem, by samemu dobrze się z nim zapoznać. Co więcej, jego wypowiedź powinna być pełna ekspresji poprzez modulację głosu czy gestykulację.
Dynamika szkolenia, czyli interakcje
Jakie szkolenie bardziej zaangażuje uczniów – takie, podczas którego spędzają kilka godzin nieruchomo na krześle, czy takie, po którym nie pamiętają nawet, gdzie na początku siedzieli? Odpowiedź jest oczywista. Dynamiczne zadania i gry to najlepsze techniki aktywizujące. Świetnie sprawdzi się odgrywanie scenek lub scenariuszy powiązanych tematycznie z celem szkolenia. Mogą one mieć formę zadań wykonywanych indywidualnie, w grupach oraz w grupach ze składem, który co jakiś czas się zmienia. Warto także zachęcać uczestników do zadawania pytań i publicznego dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
Jak przeprowadzić dyskusję?
Dyskusja to najciekawszy moment każdego szkolenia. Jeśli uważamy, że wartka rozmowa rozwinie się sama – nie dajmy się zwieść pozorom. Cel i sposób, w jaki ma przebiegać, powinny zostać dokładnie zaplanowane przez trenera. Ważne, aby na samym początku trener jasno określił temat rozmowy. Jedną z najchętniej stosowanych przez szkoleniowców rodzajów dyskusji jest tzw. dyskusja wielokrotna. Można ją podzielić na cztery etapy – najpierw dzielimy uczestników szkolenia na grupy i każemy im znaleźć rozwiązanie konkretnego problemu. Drugi etap to dyskusje w grupach. Trzeci zaś to zaprezentowanie planów wraz z podaniem jego zalet. Ostatni krok to wspólne wybranie najlepszego ze scenariuszy.
Jeśli potrzebujesz więcej porad i praktycznych umiejętności z zakresu prowadzenia szkoleń, zajrzyj na stronę http://www.matrik.pl/szkola-matrik/projektowanie-szkolen i sprawdź naszą ofertę. Zapraszamy!